Perkhidmatan Talian Kecemasan 991
Perkhidmatan
yang dikenali sebagai Talian Kecemasan 991 telah dilancarkan pada 21
Mei 1995 dan Pejabat Pertahanan Awam Kuala Lumpur telah menjadi perintis
kepada talian ini. Ini diikuti dengan pelancaran talian 991 yang sama
di negeri Pulau Pinang, Bandar Ipoh, Johor Bahru dan Kuching.
Perkhidmatan yang ditawarkan secara percuma ini semakin mendapat
perhatian masyarakat dan kemudiannya diperluaskan ke seluruh cawangan
yang sedia ada. Kesannya, sehingga 13 Disember 2000, semua 17 pejabat
cawangan di semenanjung, Kuching dan Kota Kinabalu telah memberikan
perkhidmatan kecemasan melalui talian 991. Skop perkhidmatan yang
diberikan adalah meliputi hampir kesemua kes kecemasan yang berlaku
seperti kemalangan jalan raya, terperangkap, hilang atau sesat di hutan
serta kemalangan di air semakin menonjolkan peranan dan kemahiran yang
dimiliki oleh pasukan. Pasukan pertahanan awam pada masa ini terus
diberikan peranan utama dalam gerakan mencari dan menyelamat serta
semasa berlakunya banjir besar yang berlaku hampir setiap tahun.
Talian 999
Mulai
1 Oktober 2007 talian kecemasan 999 telah diperkenalkan kepada
masyarakat Malaysia dengan menggabungkan semua nombor kecemasan iaitu
991, 994 dan 999 ke dalam satu nombor kecemasan yang melibatkan agensi
Jabatan Pertahanan Awam Malaysia (JPAM), Polis DiRaja Malaysia (PDRM),
Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) dan Jabatan Bomba dan Penyelamat
Malaysia (JBPM) bagi mengintegrasikan pengurusan data, bilangan kekuatan
agensi dan penggunaan sistem yang bersepadu bagi meningkatkan tahap
penyampaian perkhidmatan kecemasan di antara agensi dengan satu prosedur
dan tatacara perkhidmatan yang seragam bertepatan dengan hasrat
kerajaan melalui motto “Satu Malaysia satu Nombor”. Sebanyak 2 buah
Pusat Panggilan Malaysia Emergency Response System (MERS) JPAM telah
beroperasi sepenuhnya pada tahun 2008 dan pada tahun 2012 sistem
tersebut telah diperluaskan di negeri Sembilan, Melaka, Johor, Pahang,
Pulau Pinang, Sabah dan Sarawak. Setiap panggilan melalui talian
kecemasan 999 adalah percuma.Sistem penerimaan panggilan kecemasan 999
mampu mengenalpasti setiap panggilan yang dibuat kerana nombor pemanggil
akan tertera untuk disimpan bagi tujuan rekod atau rujukan. Ini dapat
membantu mengelakkan keciciran ketika panggilan kecemasan dibuat di
samping memantau panggilan palsu. Setiap panggilan palsu boleh dikenakan
denda RM50,000 atau penjara setahun atau kedua-duanya mengikut Seksyen
233, Akta Komunikasi dan Multimedia 1998.
No comments:
Post a Comment